A kettlebell edzés nőknek előnyei

szeptember 20, 2016

A kettlebell edzés nőknek jellegzetes formával bír, így könnyen felismerhető bárki számára a mozdulatairól is, de legfőképpen tradicionális súlyzójáról, a gríjáról ismerszik meg leginkább, ami egy nagydarab, öntött füllel rendelkező vasgolyó. A kettlebell edzés nőknek tulajdonképpeni súlyzója, az említett gríja, amilyen egyszerű jelenség, annyira hatékony a testépítésben és az erőnövelésben egyaránt. De mi tesz egy élettelen vasgolyót, egy élettelen súlyzót ennyire közkedveltté és ma már szó szerint világhírűvé? A válasz nyilván a kettlebell edzés módszerében és egyszerű eszközének kialakításában rejlik.

A kettlebell edzés eszköze

A kettlebell edzés nőknek olyan edzésforma, amely során használatos súlyzó, a gríja. Ez a súlyzó nem mindig volt kifejezetten edzőtermi eszköz, de már az első felhasználása megedzette felhasználóit. A kettlebell edzés nőknek egyedi megjelenésű vasöntvény anyagú füles gömbsúlyzója eredetileg ugyanis az orosz földművelés mérésügyi folyamatainak szerves és elengedhetetlen részét képezte. Egészen pontosan a gabonamérés során használatos súly volt, aminek kialakítása lehetővé tette, hogy a földön dolgozók egyszerűen meg tudják emelni a nehezebb, vasból készült súlyokat is. Voltak közöttük 8-16 kilós darabok, de nem voltak ritkák a 30-40kg tömegű gríják sem. A kettlebell edzés nőknek mai gömbsúlyzójának eredeti funkciója tehát a mérési folyamat eszköze volt. Vaskos darabjait megemelni önmagában nem nehéz. De beleképzelvén magunkat a gabonaföldön dolgozók mindennapjaiba, elénk tárul az az igénybevétel, amit mérésben való alkalmazásuk a használójukra rótt. Ez pedig egy meglehetősen sok izomcsoportot megdolgoztató komplex terhelési kép már. Nem csoda, hogy ennek kapcsán nem egy, földön dolgozó férfi vált súlyemelő bajnokká, sőt nemritkán erőművésszé. Generációk nevelkedtek fel az eszközt használva.

kettlebell edzés nőknek

A kettlebell edzés általi összetett terhelés

A kettlebell edzés során fentebb említettek miatt nem csak egy-egy izommal, esetleg izomcsoporttal dolgoznak. A hagyományos egy-, vagy kétkezes súlyzók jól körölhatárolható és konkrét izmokat vesznek igénybe, melynek jellegzetessége, hogy a súlyzók kialakításánál a súlypontok és a fogási pontok, vagy a megfogási helyek középpontjai viszonylag közel esnek egymáshoz, mérnöki műszóval élve majdhogynem centrikusak, pici excentricitással (tengelytől való eltéréssel).  A kettlebell edzés nőknek olyan mozgásforma, amely során hagyományosan használt füles gömbsúlyok esetében már más a helyzet, mert a tradicionálisan egyszerű kialakítás miatt a fogási pontjuk távolabb helyezkedik el súlypontjuktól. Ez önmagában még nem indokol sok mindent, de annyit bizonyosan hogy felemelésükhöz és lóbálásukhoz összpontosítottabb, koordináltabb mozgásokra van szükség. Ez odafigyelést igényel, hiszen helytelen használata az általa kifejtett különlegesen összetett terhelés miatt akár sérülést is okozhat, részben ezért is kötött képesítéshez egy kettlebell edzés megtartásának lehetősége. Hazánkban is több száz képesített edző dolgozik a módszer segítségével igen eredményesen.

 

A kettlebell edzés nőknek áldásos hatásai

A kettlebell edzésnőknek jellegzetes mozgássorai alkalmával, ahol a súlypontjától távolabb eső fogáspontú súlyokkal dolgoznak, több izomcsoport vonódik be a mozgási folyamatba. A több izomcsoport logikusan több zsírt is képes elégetni mennyiségileg, mint egy ugyanolyan tömegű hagyományos kézi súlyzó. Emiatt és az eközben alkalmazott lengető, vagy ballisztikus mozgáskombinációk végrehajtásával lényegesen jobban megy az izmok szálkásítása, továbbá rugalmasabbá válnak a gyorsaságuk megőrzése mellett, ugyanakkor növelik az állóképességet is. Helytelenül végezve sérüléseket, tartáshibákat okozhat, odafigyelve, szakorvosi, vagy edzői felügyelettel végezve viszont gyógyír lehet számos mozgásproblémával összefüggő betegség és panasz kapcsán, különösen a gerincproblémák esetén.